torsdag, januari 14, 2010

Sköna intervaller

I dag har jag avverkat ett jobbigt pass på trainern. Det blev 4*4 min intervaller. Ett pass som är väldigt populärt bland cyklister. Jag har testat mig fram lite den senaste tiden för att hitta ett lagom motstånd. Det ska vara riktigt jobbigt men inte så jobbigt att man inte orkar genomföra alla intervaller. Mitt upplägg ser ut enligt följande: uppvärmning 4 * 1 min 250 w 3 min 350 w 4 min lugnt För att det inte ska blir för plågsamt har jag ett pulstak på 193 bpm. Går den över det så sänker jag motståndet till 300 w resten av intervallen. Min maxpuls på cykel ligger på 200 bpm. Hur pålitlig effektmätningen på trainern är har jag ingen aning om. Men det spelar ingen större roll. Nu har jag några värden att utgå ifrån iaf. När det gäller själva passet så körde jag första och andra intervallen på full effekt. Slutpuls på första blev 190 och på den andra 192. Under den tredje intervallen blev pulsen lite väl hög. Så de sista 30 s körde jag på 300 w (slutpuls 192). På den sista intervallen blev pulsen för hög och jag körde på 300 w de sista 45 s. Känslan i benen var helt ok i dag. Det bränner ju lite hela tiden. Men det blir inte så mycket värre med tiden, utan det håller sig på en lagom plågsam nivå medan pulsen hela tiden ökar. Nu ska jag köra på enligt schemat och om några pass till så kan jag förhoppningsvis köra på 350 w på alla intervaller. När jag klarat det så ska jag höja moståndet lite. Nu är det bara cirka tre månader kvar tills man kan plocka fram racern och ge sig ut på landsvägarna igen. I år blir det en ny satsning på Vätternrundan med ett stort gäng från Happymtb. Stommen är den samma som förra året. Förhoppningsvis kan jag komma under den där försmädliga 8-timmarsgränsen. Ska prova på lite randonneurlopp också. Nån 40-milare och framförallt en 60-milare vore skoj. /Mattias

5 kommentarer:

  1. Enligt Mattias på Aktivitus så ska man köra 4 minuter på hög belastning och 3 minuter vila. Motståndet ska vara samma på alla intervallerna. Försök att få ner pulsen så mycket som möjligt på vilan.

    Hoppas vädret blir som i år, då kommer du fixa 8 timmar plättlätt. Det vore kul om vi kunde köra 40 och 60-milaren tillsammans, då ska jag snacka sönder dig om vin och intervallträning. :)
    /J

    SvaraRadera
  2. Vilan är ju bara ett sätt att bli redo för nästa intervall, egentligen kan man vila 10 min om man vill. Däremot tror jag 3 min har visat sig vara tillräckligt för att uppnå fullgod återhämtning. Sannolikt finns individuella skillnader. Jag vill nog påstå att det enda som spelar roll är hur hög snittpuls man har.
    Ska det snackas vin så måste jag nog testa en 60-milare jag också ;-)

    SvaraRadera
  3. Ska inte argumentera mot expertisen. Men huvudsaken är att hjärtat får jobba hårt. Så jag kör på så här ett tag.

    60-milaren blir den 3 juli. När det gäller 40-milaren har jag inte bestämt mig än. Beror lite på hur våren i övrigt ser ut.

    Johan: Ditt brevetschema ser ju lite halvjobbigt ut faktiskt...

    /Mattias

    SvaraRadera
  4. Jag hänger med på några breveter och hjälper till att snacka vin. Kan även prata i timmar om belgisk öl.
    När det gäller trainer kan jag inte tillägga något tyvärr. Men intervallpassen har man ju lite hatkärlek till :-)
    /Nypan

    SvaraRadera
  5. Jag ska köra några breveter också och kan ge tips om vin, kvinnor och sång:-)

    SvaraRadera