måndag, december 14, 2009

Workout video

Nu är den äntligen här; Hellriders träningsvideo... Eftersom det trots allt är några få människor som kikar in här ibland så tänkte jag piffa till ett inlägg och visa när jag tränar istället för att bara skriva om det. Filmade med mobilen och redigerade på tåget hem. Magiskt! Annars var det en tung dag idag. Pluggade till 01:30. Klockan ringde 05:20 så jag skulle hinna simma innan det var dags att träffa studiegruppen halv nio. Sedan seminarium. Och på eftermiddagen föreläsningar om fyra olika kvalitativa ansatser, tog två powernaps under detta. Sen var det gymmet som gällde, ett kort benpass med lite bålstyrka. Inte riktigt fullt tryck i övningarna men videon är ändå representativ för mina benpass. Mina 4 favoriter. Annars är det gött att det snöat. Hade gärna tagit en löprunda i snön eftersom det är bland det bästa jag vet, men den ska ju ligga kvar hela veckan så jag har något att se fram emot. Ciao ciao Magnus

6 kommentarer:

  1. Se där. Bra vikter på de övningarna.
    /J

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad övningen heter dr du gör uppsteg med ett ben i taget placerat på en bänk och en 20:a i varje hand, men det råder väl delade meningar om hur djupa man ska göra dem. Har du betänkt saken och isf, hur lyder resonemanget?

    Försök f.ö.tänka på att hålla armarna så stilla som möjligt i den övningen. Det ser ut som att du vill kränga upp vikterna med armarna, att du tar sats innan själva uppsteget.

    Bra video annars. =) Lycka till med träningen, och vi kanske ses på banorna framöver!

    SvaraRadera
  3. @Economatheek, tack för ett intressant inlägg. Jag har heller inget namn, uppkliv på bänk kallar jag den. Jag har inte hört några åsikter ang djupet, men har varit ganska insnöad på djupet i knäböj. Jag anser att rörelseomfång går före tung vikt och hälsa går före rörelseomfång. Friska knän klarar djupa knäböj. Rotationskomponenten i mina uppkliv, som troligen är den största orsaken till att menisken påverkas ju djupare knäböjen, blir nästan eliminerad då jag inte har överkroppen låst.

    När det gäller utförandet så är jag tvungen att svinga lite och böja mig framåt för att få en sträckreflex då rörelsen är uteslutande koncentrisk utan stretch shortening cykel som förladdar med energi. Dessutom vill jag kunna ha tunga vikter så jag får överbelastning i eccentriska fasen, där spelar även höjden roll då jag vill kunna jobba eccentriskt i stor ROM.

    Således genomtånkt och på ett sätt jag tror på. Kommentera gärna.

    / Magnus

    SvaraRadera
  4. Glömde skriva att armarna måste ju hålla balansen också. Jag skulle nog kunna köra jättestrikt och fokusera på balans, men med mkt mindre vikter. Istället tror jag på funktionellt och tungt.

    M

    SvaraRadera
  5. Bra tryck på benen!

    SvaraRadera