söndag, november 08, 2009

4 minutes

Idag har jag kört intervaller på trainern. 4x4 minuter är receptet där syftet är att få upp pulsen strax ovanför tröskeln och ligga där ca 2 min. Detta gör att hjärtat får jobba hårt över tid och det ska leda till ökad slagvolym vilket i sin tur är den största begränsningen för den maximala syreupptagningsförmågan (vo2max). Egentligen lämpar sig löpning bättre för detta då det är lättare att komma upp i puls, men det tunga motståndet man måste använda på cykeln ger bra styrketräning.

Jag kör 4 min hårt på 90-93% av Max HR, följt av 4 min återhämtning på ca 70% av MHR. För att motivera mig krävs noggrant utvald musik av yppersta klass. Efter ca 1,5 min vill man sluta cykla, då blundar jag och hittar ett "happy place".
Idag såg låtlistan ut så här: 
http://open.spotify.com/user/maverick79/playlist/6CDMWCSh5DpL8itDSgEQa6

Training montage - Vince diCola (Rocky IV, motivationshöjare)
Be somebody - Kings of Leon (Uppvärmning)
Sure feels good - Darren Styles (Oavsett hur man känner sig så blir man redo)

Kickstart my heart - Mötley Crüe (It's all about the heart), första intervallen, 330 watt.
Times like these - Foo Fighters (Akustisk version av en magisk låt), första vilan.
4 Minutes - Madonna och Justin T (Bra flow och passande titel), 330 w.
Lucky man - The Verve (Så jag känner mig)
Rearviewmirror - Pearl Jam (En låt för allt man vill lägga bakom sig, ett måste för att komma framåt), 310 w.
Fake plastic trees - Radiohead (Bara bra låt liksom)
No easy way out - Robert Tepper (Rocky IV, "there's no shortcut home"), 300 w.

Rehab - Rihanna (Efter sista intervallen vill man bara dö)
The drugs don't work - The Verve (Inga genvägar. Just fucking train!)

Effekten var lite klen idag, men jag är ju inte i form, efter Mallis hoppas jag kunna köra samma pass men på 350-360 W.
Så vänner, sätt igång och träna. Mår du illa efteråt så har du lyckats.

Peace!
Magnus

5 kommentarer:

  1. Bra låtval, fast Rihanna får jag nog byta ut mot något annat :) Det börjar ju bli trainer säsong på riktigt. Använder du trainern till annat än intervallpass?

    SvaraRadera
  2. Jag cyklar inget ute alls nu, men har å andra sidan en lugn period. Från januari kör jag nog mtb ute. På trainern är det enbart intervaller, det är för tråkigt inomhus helt enkelt. =)

    SvaraRadera
  3. Stabil lista. Håller dock med om Rihanna

    SvaraRadera
  4. Jag kör alltid utan musik för att plåga mig lite extra. Man ska inte skämma bort sig för mycket.
    /J

    SvaraRadera
  5. Johan, du är ju hårdast av alla så det var inte helt oväntat. Jag fuskar å andra sidan inte med massa själsliga återhämtningsdrycker ;-)

    SvaraRadera