måndag, april 27, 2009

Snabbpass på Färingsö

Måndag igen och dags för ännu ett snabbpass på Färingsö. Där körs det stenhårt på en bana (http://www.gmap-pedometer.com/?r=1919695) som mäter 18 km och den avverkas tre gånger. Emellan varje varv är det en kortare transportsträcka där man får ta igen sig 8-9 minuter. Vi samlades ett gäng på brommaplan och rullade ut mot Färingsö. Vid Tappström anslöt ytterligare 4 glada cyklister. Totalt var vi 11 st. Första intervallen rullade igång. Det skulle vara medvind upp och således härlig motvind efter vändningen vid Färentuna kyrka. Efter ett tag hade både pulsen och farten gått upp rejält. Trots det så kändes benen pigga. Klungan höll ihop bra fram tills någon kilometer innan vändningen då Magnus tryckte gasen i botten till dryga 50 km/h. Pilen som låg på andra rullen var lite sliten efter ett 19-mila pass dagen innan. Så han släppte lucka och vinkade fram mig som låg precis bakom. Magnus ångade på solo fram till vändningen. Där höll han igen lite och vi var återsamlade. Nu var det härlig motvind (ca 4-5 m/s). Strax efter vi vänt så återanslöt nån/eller några som hade fått släppa tidigare. På vägen ner så föll en efter en bort och med någon kilometer kvar så var vi 4 (Magnus, Johan44, Zapiens och undertecknad). Då fick Magnus ett nytt ryck och tryckte gasen i botten. Då låg jag på tredje rulle och gick ut och om framförvarnande cyklist men luckan till Magnus växte och jag blev lite trött. Johan44 kom ikapp bakifrån och vi körde lite partempo en bit men lyckades inte komma ikapp. Med några hundra meter kvar tryckte jag till ordentligt och Johan44 blev tvungen att släppa. Så var äntligen första varvet klart. Bara två kvar.... Vi var 10 stycken som startade andra intervallen. Farten var återigen hög tack vare medvinden. Det höll ihop ganska bra till den lilla uppförsbacken några hundra meter innan vändning. Det sprack upp nånstans i mitten. Både jag och Magnus låg långt bak då. Jag hade inte orken att gå förbi de framför för att jaga ikapp utbrytarna. Magnus däremot gick ut och förbi mig och kämpade sig ikapp. Det blev en liten lucka fram. Men vändningen var nära och där brukar det gå långsamt så jag körde på och vände och efter det var det återsamlat. Några som tidigare hade blivit avhängda återanslöt på vägen ner. Det sprack upp lite allt eftersom. Vi var fem stycken som höll ihop hela vägen. Det var Kitzblitz, Pilen, Magnus, Zapiens och jag. Toni körde en 40 sekunders förning sista biten hem och tappade lite fart i slutet. Snoret hängde och han såg rätt trött ut. Själv så var jag ganska fräsch eftersom farten sjönk lite där, skönt. Då var det bara ett varv kvar och många var nog rejält krokiga. För nu var vi bara 5 tappra kvar (Meb, Magnus, Zapiens, Kitzblitz och jag). 5 stycken betyder mindre vila mellan förningarna. Det var lite jämnare tempo och lägre snitthastighet den här intervallen. När vi kom upp till öppna fältet någon kilometer innan vändpunkten kände jag mig hyfsat fräsch och provade att trycka till ordentligt på pedalerna när jag kom längst fram. Det blev lite småluckor där bak och upp till vändningen var jag och Magnus ensamma. När vi vänt runt var vi 5 igen. Nu höll vi ihop till det var mindre än en kilometer till mål. Då var det åter dags för Magnus att steka på lite där framme. Då låg jag perfekt precis bakom. Den som låg bakom mig släppte lucka. Magnus tryckte på bra, med cirka 100 meter kvar var det dags att visa vem som var storebror. Jag gled sittandes ut till vänster och pressade ur det sista jag hade kvar i benen och gick förbi. Precis innan målet så noterade jag dagens maxpuls (200 slag/minut). Men totalt sett var Magnus starkast idag. Han var den som drog längst och hårdast av alla. Tack alla som var med och körde idag. Nästa måndag är det dags igen. /Mattias

4 kommentarer:

  1. det är så jäkla skönt att läsa om bravaderna, men jag vill f..n inte var med om dem....

    SvaraRadera
  2. Det vill däremot jag, nu blev jag riktigt sugen på att bli ifrånåkt:)

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning. Nästnästa måndag vill jag vara med och leka igen.
    /J

    SvaraRadera
  4. Tokstollar. Det är nästan så att jag är sugen på att försöka haka på nån gång. Men det gör nästan ont i lungorna bara av att läsa om eländet.
    /Nypan

    SvaraRadera