torsdag, juni 18, 2009

Träning inför Ironman

Nu har det gått en tid sen maran. En förkylning eller två har hunnits med. För övrigt var det nog ett par år sedan jag var så pass förkyld att jag inte kunde träna. En kraftig influensa och magsjuka kan man inte göra så mycket åt men just förkylningar går att undvika genom bra sömn, bra mat, strategisk träning och bra hygien. Detta har jag tillämpat och lyckats hålla många virus borta, men efter ett marathonlopp och direkt ner i tunnelbanan kom förkylningen som ett brev på lådan. Sen kurerade jag mig med två raka med Bossen på Stadion i 10 gradig sommarvärme. Första kvällen regnade det dessutom; "Barefoot girl sitting on the hood of a Dodge drinking warm beer in the soft summer rain", den line:n kändes inte allt för avlägsen just då.
Så efter ca 10 dagar och nästan ingen träning så satte jag igång igen. Styrketräning, simning, löpning och cykling är det som gäller, och det är i fallande ordning som jag prioriterar just nu. Jag försöker köra två pass om dagen, ibland med jobb i mellan, ibland efter varandra. Jag har börjat relativt lungt så jag ska orka med. Sen är det inte alltid det blir två pass per dag, men det kvittar. Om 6 veckor är Järnmannen och jag bygger hellre långsamt än att köra gasen i botten vecka 1. Frekvensen är bestämd, intensiteten är på gång, durationen kommer.
På tävlingsfronten ser det lungt ut fram till Kalmar. Jag har inte bestämt att köra något, men man vet aldrig. Nästa helg blir det nog en långtur på cykeln >30 mil alltså :-)
Clear eyes, full hearts, can't lose!
/ Magnus

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade just er blog - ser också att vi körde tillsammans på VR!
    Jag var med i "snabbgruppen" efter krashen du skrev om, håller med om att det var "ganska jobbigt" att jaga ikapp stora klungan, men helt nödvändigt! jag tror också att de 10 minuterna sabbade mitt lopp, även om jag kom in på 7.47.

    min sammanställning på VR hittar du här (leta efter användaren "tri_peter"): http://happymtb.org/forum/read.php/1/972152/1163768#msg-1163768

    jag kommer också köra kalmar, det är ju Triathlon som är "riktiga" grejen. Det är minst 2 till från Finax sub8 som kör (Richard W samt Tobias(?)) från Malmö.

    vi hörs.

    SvaraRadera
  2. glömde fråga - vad är målet i kalmar? har ni kört förut?

    SvaraRadera
  3. Mitt (Magnus) mål i Kalmar är främst att klara av det eftersom det är debut, men klaffar allt så tror jag att kring 10 timmar är en realistisk målsättning. Löpningen och cyklingen är bra just nu, simningen kör jag hårt med för tillfället och det blir 3-4 pass i veckan. Förhoppningsvis utvecklas jag lite så att en simtid på 1.20 går att ordna (är helt ny på simning).
    /Magnus

    SvaraRadera