måndag, juni 15, 2009

Vätternrundan - det sket sig

Tyvärr blev det inget sub 8 i år för min del. Min tid blev 8.21.
Min pulsfil (klicka för större bild)
Klockan 03.20 startade vi. Det var uppehåll men fortfarande blött på vägbanan från tidigare regn. Det var medvind första 11 milen ner mot Jönköping. Så redan från början drogs farten upp rejält för att vi skulle ha lite marginal i motvinden på västsidan. Det flöt på ganska fint fram till Hästholmen vid cirka 4 mil. Där skedde en vurpa i den bakre delen av klungan. Är inte säker, men tror att en cyklist från vår klunga är inblandad. Innan var det överrenskommet att vi skulle stanna till om någon vurpade för att se hur läget var och agera därefter. Vi som låg bakom stannade av och ropade vurpa. Den främre delen rullade vidare. Det stod en följebil parkerad precis bredvid och de som vurpat var snabbt uppe på benen igen.
Efter cirka 30 sek började jag och de andra som stannat till att cykla vidare. Nu ser vi huvuddelen av vår klunga några hundra meter längre fram och därimellan är det ett antal cyklister utspridda över en längre sträcka. Nu är vi 4-5 st som får trycka gasen i botten för att komma ikapp. Efter ett tag åker vi om några ur vår grupp som inte orkar hänga med. Efter 6-7 minuters intensiv jakt är vi tillbaks i huvudgruppen igen. Det var dock inte så bra att behöva göra den här kraftansträngningen med tanke på att det var 26 mil kvar.
Det rullade på och strax efter Gränna tog vi första pisspausen. Sedan vidare ner mot Jönköping där det gick ganska långsamt igenom. Det är mycket refuger och lite kurvor där man måste ta det lugnt. När vi väl kom igenom stan var det dags för lite motvind. Sträckan mellan Jönköping och Fagerhult tycker jag är rätt jobbig. Det är många slakmotor som sliter. Depån i Fagerhult passerades och vi visste (trodde) att det var cirka en mil, enligt infon från vätternrundanorganisationen, kvar till den nya snabbdepån med vatten där vi hade planerat att stanna och fylla på. Det verkada dock som att avståndsangivelsen inte var helt korrekt. Efter knappt 6 kilometer kom den. Det verkade som att det var dåligt skyltat och de längst fram upptäckte en liten skylt när vi var ett tiotal meter ifrån infarten. Samtidigt är det en lätt utförslöpa och det går nog i ca 45 km/h. Det börjar hojtas om depå i klungan. Men det går inte att tvärbromsa längst fram för då slutar det med stor krasch. Vi som är i den främre halvan rullar förbi depån något avstannande. Några hojtar att vi ska köra på. Jag slängde en blick snett bakåt inåt depån och dåg väl 4-5 st där inne. Paniken tilltog. Hur skulle jag göra? Har bara 3-4 dl vatten kvar. Fan släpper jag nu så är det kört. Kör jag vidare måste jag stanna i Hjo för att fylla på vatten. Jag bestämmer mig för att köra vidare med de längst fram. I efterhand har jag fått höra att det var drygt 15 som stannade i depån.
Nu var vi runt 20-25 som körde vidare. Snacket gick och det bestämdes att vi skulle stanna strax innan Hjo för pisspaus. Jag fortsatte i hög fart den knappa kilometern till depån i Hjo för att fylla upp vatten, väl medveten om att de som stannade för pisspaus skulle hinna förbi. Men några minuter efter skulle gänget som stannade för vattenpåfylling komma. Väl framme i depån slängde jag ner cykeln på första bästa lediga plats. Började småspringa de dryga hundra metrarna ner mot vätskedepån. Fyllde upp och skakade ner lite ny sportdryckspulver i flaskorna samt fyllde på camelbacken med vatten. Efter det började jag småspringa mot cykeln. Inte så lätt att springa i ett par cykelskor och jag maxar väl 8 km/h :). Totalt sett var jag av cykeln i 4 minuter. Hoppade upp på cykeln igen och rullade ut från depån. Nu hoppades jag att den bakre klungan inte hade hunnit passera. Rullade några hundra meter och kollade ständigt bakåt. Inga Finaxcyklister i sikte. Tog en snabb pisspaus samtidigt som jag hade bra koll bakåt så jag inte missar "tåget" om det kommer. Upp på cykeln igen och rullade på i maklig takt. Minutrarna gick och jag insåg att jag hade missat "tåget".
FAN FAN FAN!!!
Nu visste jag att sub 8 i princip var kört. Jag rullade vidare och väntade på att någon med lite fart skulle komma bakifrån. Efter 15-20 minuter kom ett gäng norrmän som höll ok fart. Gissade då på att de höll sub 10-tempo. De visade sig senare vara rätt, då de kom runt på 9.44. Jag låg med i svansen bakom dem. De körde belgisk kedja och jag frågade efter ett tag om det var ok att gå med runt och det var det. Jag höll ihop med norrmännen till Hammarsundet där vi gick in i depå. Jag rullade ut strax innan dem och körde på ganska bra i medvinden. En bit in på sista slingriga biten kom det ikapp ett litet snabbare gäng med några tidigare avhängda Finaxcyklister. Jag hängde med dem sista biten in till Motala och kom in på 8.21. Vid mattälten vid mål stötte jag på de andra och fick höra att de kört på 7.38. Grattis!!!
Totalt var det 26 st på 7.38. Ytterligare 4 klarade sub 8. Sedan var det ett tjugatal som antingen bröt eller kom in över 8 timmar.
/Mattias

4 kommentarer:

  1. Synd Mattias, du såg hur stark som helst ut. Det kanske inte känns så frestande just nu, men jag hoppas du är med nästa år (om det blir en ny sub8, men det blir det nog).

    SvaraRadera
  2. Magnus "bruschan"15 juni 2009 kl. 12:56

    TEMPUS, bruschan tempus!

    SvaraRadera
  3. 8,21 med strul, är rätt OK. Fast jag förstår att du är besviken om du var i bra form, och säkert hade gått med övriga in på 7,38.
    /Nypan

    SvaraRadera
  4. Jävligt tråkigt. Jag var ju med dig fram till Hjo. Hörde att du behövde fylla vatten medan jag behövde tömma blåsan. Sedan när vi rullade ut ur Hjo och du saknades misstänkte jag att det strulat till sig vid kranarna.

    /Pilen

    SvaraRadera