söndag, maj 24, 2009

Stockholm-Mora-Stockholm

Föräldrarna skulle vara en vecka i sommarstugan i Mora (Bergkarlås). Så jag planerade att cykla dit, och vara där några dagar och hjälpa till med diverse sysslor, och sedan om kroppen kändes bra cykla hem igen.

I söndags kväll så startade jag vid 18.30 från Märsta. Jag valde att ta pendeln dit från Helenelund för att få lite kortare sträcka och slippa lite av den väg som man cyklat så många gånger förut. Jag hade timeat in en lätt medvind och det gick lätt upp mot Uppsala och vidare på väg 272. Det var lite trafik och solen sken i ansiktet. Livet lekte med andra ord. Efter några timmar mojnade vinden och det började skymma. Tog en första 10-minuters paus efter cirka 3 timmars cykling. Då passade jag på att göra mig klar för natten. Det var underställ, skoöverdrag, handskar, vindväst och reflexväst som togs på. Jag cyklade vidare och någon mil senare så hör jag det braka till i diket 30-40 meter framför mig. Där står en älg som blir skrämd när jag kommer. Älgen springer några steg i diket och viker sedan av in skogen. Mäktigt!!! Tiden går och jag passerar den ena ortskylten efter den andra. Det börjar bli rejält mörkt så pannlampan får börja jobba. Jag har även en ficklampa på styret som nyligen inhandlades från deal extreme. Så det blev ordentligt ljust. Färden fortsätter norrut längs 272 till ca 15 km norr om Österfärnebo (mest känt för att ha extremt mycket mygg). Där vek jag av och tog sikte på Hofors och sedan Rv80 till Falun. I Falun stannade jag till och fyllde på vatten på en nattöppen statoil. Strax efter Falun började det ljusna lite. Total sett var det bara ca 4 timmar med ordentligt mörker. När jag kom fram till Insjön började jag känna mig rätt krokig. Cyklade vidare med lite lätt illamående längs Siljans västsida. På grund av detta blev det några småpauser för att få lite återhämtning. till slut var jag framme i Mora och hade bara några kilometer kvar upp till Bergkarlås. Otroligt skönt att äntligen vara framme.

Jag åt en rejäl frukost och gick sedan och la mig några timmar. Totalt blev det 310 kilometer och en totaltid på 12,5 h Jag hade lite olika alternativ för när jag skulle åka hem. Men den avgörande fakorn var vädret. Torsdagen skulle bjuda på fint väder och sydvästlig vind och eventuellt vridande åt väst på kvällen när jag skulle ha mindre än tio mil hem.

Jag startade 9.30 på torsdag förmiddag. Tanken var att äta mer och köra lugnare än jag hade gjort på vägen upp. Jag växlade aldrig upp på stora klingan fram och slutade trampa så fort det gick över 30. Redan när jag rullade iväg kändes det lite i benen att man hade kört ett långt pass för några dagar sedan. Den här gången valde jag att köra, i stort sett, den sträckan jag och Magnus körde för en månad sedan när vi åkte Stockholm-Mora. Nu fick jag chans att se den från andra hållet. Milen rullade på och jag tog en kort paus i solen i Torsång efter 12 mil. Efter ytterligare 6 mil tog jag första längre pausen i Horndal. Där blev det en pizza. Jag rullade vidare och efter 23 mil var jag i Heby. Där hade jag dagens första och enda svacka. Så även där blev det lite fika med bullar och yoghurt. Passade även på att ligga ner några minuter på en bänk. Vilket var rätt skönt. Något däst efter alla mat så tog jag sikte på Fjärdhundra. Sakta men säkert började dästheten släppa och maten komma ut i systemet. Nu kändes kroppen ganska pigg och Fjärdhundra passerades. Det började bli lite småkyligt så här på kvällskvisten och solen var på väg ner. Väl framme i Örsundsbro var det dags att sätta på sig nattutrustningen. Nu var det i princip vindstilla och de sista milen hem mot Helenelund rullade på fint. Det var egentligen bara mellan Bålsta-Bro jag behövde lyse. Sträckan från Bro till Helenelund är det gatubelysning hela vägen. Vid 00.30 var jag hemma äntligen hemma. Min taktik med att hålla ett lågt tempo och äta mycket var lyckad jag kände mig förvånandsvärt pigg. Det blev cirka 350 km och en totaltid på 15 h. Det märks ganska tydligt att det är ett helt annat trafikklimat när man kommer iväg några mil från Stockholm. Det visas betydligt mer hänsyn vid omkörningar. En eloge till de bilister som körde om mig och visade hänsyn på min resa Stockholm-Mora-Stockholm. Nu börjar jag känna mig ganska väl förberedd på att cykla något längre lopp på 50-60 mil i grupp. Får se lite längre fram om det dyker upp något lämpligt.

/Mattias

1 kommentar:

  1. Fy fan vilken solo randonneaur du börjar bli Mattias!
    Inspirerande att läsa.
    /Nypan

    SvaraRadera