onsdag, maj 20, 2009

Från klarhet till klarhet

Det går bra nu... Så sjöng Petter för några år sen och äntligen känner jag precis så. Jag har börjat jobba heltid och jag är i mitt livs form. Resultaten och känslan säger i alla fall det! Senaste glädjeämnet är Milspåret (http://www.milsparet.se) som gick igår, 10 km på Djurgården. Eftersom jag inte hade någon tävlingstid som PB sen innan så satte jag upp målet 36:30 för att vara nöjd och över 37 = dåligt. Minns att jag gjort 38:30 på en asfaltsbana som inte är kontrollmätt eller så, dessutom 10 år sen och 6 kg lättare.
Vi sprang två varv runt Djurgårdsbrunnsviken, en flack bana på asfalt och hård grusväg. Det var alltså upplagt för snabblöpning. Det var även student-sm, så det var mycket folk, 1100 startande tror jag. Elit stog först, sen studenterna och sen vi "motionärer", tyvärr innebar det att många personer skulle springas om och det var väldigt trångt på vägarna. Efter ungefär 1 km hade jag hittat bra flyt och hade gott om utrymme, arbetspulsen var uppnådd, 187 bpm redan.
Jag hade kontakt med tre killar och lade mig framför ett tag, sen släppte jag fram en kille och höll rygg på honom i nästan 6 km. Han hette tydligen också Magnus och tävlade i Elit, för Studenterna. Han fick en massa hejarop längs vägen, vilket även peppade mig lite ;-)
Det var riktigt jobbigt att springa, pulsen låg mellan 188 och 191 varje gång jag kollade klockan. Varvning skedde efter 17:45. Då kände jag att under 36 kunde gå, men farten gick ner lite med 4 km kvar. Jag höll dock ut och med 2 km kvar gick jag om min draghjälp och sa - Kom igen nu, vi ska under 36. Han svarade - Ja, precis. Vi hade helt enkelt samma mål. Jag höjde tempot ganska mycket, han fick problem att ta rygg och sista 1,5 km hade jag snittpuls på 195. Spurtade mot en kille jag kom ifatt och vi korsade linjen samtidigt, och det gick ett sus genom publiken när vi kom, skoj! Min sluttid blev 35:51, totalt 12:a. I motionsklassen blev jag 4:a där en kompis segrade, och med 40 sek tillgodo på mig. Min snittpuls var 189 av 200, ny högsta notering.
Grymt nöjd med tiden. Man lär sig hela tiden vad kroppen klarar och att gränserna inte är uppnådda (än i alla fall). Snart är det Marathon och jag planerar för en bra tid där, under 3h känns faktiskt realistiskt nu. Jag kommer sikta på det och lägga upp tempot första halvan för att klara det. Startnr 707 - kommer flyga fram!
/Magnus

3 kommentarer:

  1. Härligt Magnus! Bara 16 sek kvar till min pers ;-) Men allvarligt - 3 timmar låter som en baggis i den form du är i - Lycka Till! /Toni

    SvaraRadera
  2. Imponerande Magnus.
    Kollade in resultat listan och såg den forne MTB suveränen (Tavell) på 2:a plats i motionsklassen. Han är för övrigt en löpare av rang. Tror han vunnit Tjurruset samt gjort riktigt bra tider på lidingöloppet.
    Snart är du stjärna och då känns det bra att kunna säga "Honom känner jag".

    /Pilen

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna grabbar!
    Toni: jag ska bara förbättra mig 15 sek då, av respekt ;-)
    Pilen: Det var nog inget toppresultat för honom, men ändå.. Tror han gjort 1.53 på Lidingö. 2:10 ska jag klara i år tänkte jag.
    /M

    SvaraRadera