måndag, juni 20, 2011

Äntligen! (Vätternrundan 2011)

Efter många års försök har jag äntligen lyckats ta mig runt Vätternrundan under 8 timmar. Närmare bestämt 7.40.  Blev en liten annorlunda resa...

Jag skulle egentligen ha startat med en grupp 04.36 från Happymtb med sub8 som mål. Men så i onsdags fick jag en förfrågan om att vara med i Conti test team efter några sena återbud. Tackade efter lite funderande ja. Extra kul var att brorsan (Magnus) och andra cykelbekantingar som jag kört med tidigare var med i gruppen. Målet var att cykla på 7.15.

Vi startade 09.48 och det var full fart redan efter 2 min då mcn hade transporterat ut oss till stora vägen. Vinden kom snett framifrån höger så att ligga i det högra, långsammare ledet i den belgiska kedja som vi körde var jobbigare. Det gick på i bra fart från början. Jag låg rätt tidigt högt i puls och på en relativt hög ansträngningsnivå. Efter någon mil började vi passera andra snabbgrupper, alltifrån sub9 ner till sub 7.45. Ganska skönt att veta att man hade några att ta rygg på om jag inte skulle mäkta med Contis tempo. Omkörningarna av sub8-grupperna kändes ibland lite osäkra då det tog lite tid och  4 låg på bredd samtidigt som det kom mötande bilar. Precis efter Gränna hade vi inplanerat pisstop. Då kom en stor grupp som vi hade kört om strax innan ikapp oss och vi blev tvungna att köra om dem ytterligare en gång. I uppförsbackarna neråt Jönköping var det rejält slitigt. Kände väl att det inte var långt kvar innan jag skulle få släppa. Hängde i alla fall på genom Jönköping. Men i den långa backen innan Bankeryd var det dags att vinka hejdå till de andra.

Rullade på i knapp styrfart med vetskapen om att andra snabbgrupper snart skulle vara ikapp. Passade på att äta och dricka ordentligt för att få tillbaks lite energi i mina slutkörda ben. Efter en halvmil kom så Hisingens Ck sub8 och jag och Pontus, som också släppt Contiklungan, la oss i svansen. Pontus var lite hängig och valde att kliva av i Fagerhult några mil senare. Hisingen stannade i vattendepån vid 14 mil. Vilket var perfekt då jag behövde fylla på vätska. Vi rullade vidare och vi var ett tiotal som låg i svansen medan Hisingen skötte farten. Hade en del krampkänningar här och där. När vi kom till Karlsborg var det broöppning. Vi fick nog vänta i 4-5 min. Efter det så blev det en jätteklunga på kanske 150 man. Där låg jag bland de sista hela vägen in i mål. Det var lite glesare där bak så det kändes rätt säkert då man hade bra uppsikt framåt och lite utrymme att röra sig på. Nackdelen var att det blev lite tungt vid alla igångdrag.

Efter 30 slitsamma mil var jag så äntligen i mål. Skön känsla att äntligen komma under 8 timmar. 7.40 blev det vilket jag trots allt är väldigt nöjd med. Långt ifrån en optimal resa då Contis fart ner till Jönköping slet hårt vilket gjorde att resten av resan var plågsam även fast belastningen egentligen inte var så hög.

Ett stort tack till Leo och Natasja som hållt i trådarna för Continental test team. Grattis till alla i teamet som kom in på fina tider. De flesta, 29 stycken hade 7.12. Tack för draghjälpen till Jönköping. Ni var grymt starka!

/Mattias

3 kommentarer:

  1. Grattis till en bra tid.

    Hade du kört med happy sub8 hade du inte tagit dig under 8 timmar. Det var färre än 10 som dök upp på startlinjen.

    Vi var dock några från den gruppen som lyckades komma in på 8:02 med hjälp av team high chaparall sista 8 milen.

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen ner till Jönköping. Jag tyckte det var riktigt skoj att du blev tillfrågad. Hade faktiskt tipsat L&N att fråga dig om det blev avhopp. Kul att du fixade SUB8. Hade du nog redan gjort för ett par år sedan (Finax) då du var dj... stark men hade oturen att missa oss efter stoppet i Hjo. Vi ses nog snart.

    /Pilen

    SvaraRadera
  3. Så, nu har jag läst.
    Men det var samma som du berättade härom natten :-)

    SvaraRadera