torsdag, juni 18, 2009

Träning inför Ironman

Nu har det gått en tid sen maran. En förkylning eller två har hunnits med. För övrigt var det nog ett par år sedan jag var så pass förkyld att jag inte kunde träna. En kraftig influensa och magsjuka kan man inte göra så mycket åt men just förkylningar går att undvika genom bra sömn, bra mat, strategisk träning och bra hygien. Detta har jag tillämpat och lyckats hålla många virus borta, men efter ett marathonlopp och direkt ner i tunnelbanan kom förkylningen som ett brev på lådan. Sen kurerade jag mig med två raka med Bossen på Stadion i 10 gradig sommarvärme. Första kvällen regnade det dessutom; "Barefoot girl sitting on the hood of a Dodge drinking warm beer in the soft summer rain", den line:n kändes inte allt för avlägsen just då.
Så efter ca 10 dagar och nästan ingen träning så satte jag igång igen. Styrketräning, simning, löpning och cykling är det som gäller, och det är i fallande ordning som jag prioriterar just nu. Jag försöker köra två pass om dagen, ibland med jobb i mellan, ibland efter varandra. Jag har börjat relativt lungt så jag ska orka med. Sen är det inte alltid det blir två pass per dag, men det kvittar. Om 6 veckor är Järnmannen och jag bygger hellre långsamt än att köra gasen i botten vecka 1. Frekvensen är bestämd, intensiteten är på gång, durationen kommer.
På tävlingsfronten ser det lungt ut fram till Kalmar. Jag har inte bestämt att köra något, men man vet aldrig. Nästa helg blir det nog en långtur på cykeln >30 mil alltså :-)
Clear eyes, full hearts, can't lose!
/ Magnus

måndag, juni 15, 2009

Vätternrundan - det sket sig

Tyvärr blev det inget sub 8 i år för min del. Min tid blev 8.21.
Min pulsfil (klicka för större bild)
Klockan 03.20 startade vi. Det var uppehåll men fortfarande blött på vägbanan från tidigare regn. Det var medvind första 11 milen ner mot Jönköping. Så redan från början drogs farten upp rejält för att vi skulle ha lite marginal i motvinden på västsidan. Det flöt på ganska fint fram till Hästholmen vid cirka 4 mil. Där skedde en vurpa i den bakre delen av klungan. Är inte säker, men tror att en cyklist från vår klunga är inblandad. Innan var det överrenskommet att vi skulle stanna till om någon vurpade för att se hur läget var och agera därefter. Vi som låg bakom stannade av och ropade vurpa. Den främre delen rullade vidare. Det stod en följebil parkerad precis bredvid och de som vurpat var snabbt uppe på benen igen.
Efter cirka 30 sek började jag och de andra som stannat till att cykla vidare. Nu ser vi huvuddelen av vår klunga några hundra meter längre fram och därimellan är det ett antal cyklister utspridda över en längre sträcka. Nu är vi 4-5 st som får trycka gasen i botten för att komma ikapp. Efter ett tag åker vi om några ur vår grupp som inte orkar hänga med. Efter 6-7 minuters intensiv jakt är vi tillbaks i huvudgruppen igen. Det var dock inte så bra att behöva göra den här kraftansträngningen med tanke på att det var 26 mil kvar.
Det rullade på och strax efter Gränna tog vi första pisspausen. Sedan vidare ner mot Jönköping där det gick ganska långsamt igenom. Det är mycket refuger och lite kurvor där man måste ta det lugnt. När vi väl kom igenom stan var det dags för lite motvind. Sträckan mellan Jönköping och Fagerhult tycker jag är rätt jobbig. Det är många slakmotor som sliter. Depån i Fagerhult passerades och vi visste (trodde) att det var cirka en mil, enligt infon från vätternrundanorganisationen, kvar till den nya snabbdepån med vatten där vi hade planerat att stanna och fylla på. Det verkada dock som att avståndsangivelsen inte var helt korrekt. Efter knappt 6 kilometer kom den. Det verkade som att det var dåligt skyltat och de längst fram upptäckte en liten skylt när vi var ett tiotal meter ifrån infarten. Samtidigt är det en lätt utförslöpa och det går nog i ca 45 km/h. Det börjar hojtas om depå i klungan. Men det går inte att tvärbromsa längst fram för då slutar det med stor krasch. Vi som är i den främre halvan rullar förbi depån något avstannande. Några hojtar att vi ska köra på. Jag slängde en blick snett bakåt inåt depån och dåg väl 4-5 st där inne. Paniken tilltog. Hur skulle jag göra? Har bara 3-4 dl vatten kvar. Fan släpper jag nu så är det kört. Kör jag vidare måste jag stanna i Hjo för att fylla på vatten. Jag bestämmer mig för att köra vidare med de längst fram. I efterhand har jag fått höra att det var drygt 15 som stannade i depån.
Nu var vi runt 20-25 som körde vidare. Snacket gick och det bestämdes att vi skulle stanna strax innan Hjo för pisspaus. Jag fortsatte i hög fart den knappa kilometern till depån i Hjo för att fylla upp vatten, väl medveten om att de som stannade för pisspaus skulle hinna förbi. Men några minuter efter skulle gänget som stannade för vattenpåfylling komma. Väl framme i depån slängde jag ner cykeln på första bästa lediga plats. Började småspringa de dryga hundra metrarna ner mot vätskedepån. Fyllde upp och skakade ner lite ny sportdryckspulver i flaskorna samt fyllde på camelbacken med vatten. Efter det började jag småspringa mot cykeln. Inte så lätt att springa i ett par cykelskor och jag maxar väl 8 km/h :). Totalt sett var jag av cykeln i 4 minuter. Hoppade upp på cykeln igen och rullade ut från depån. Nu hoppades jag att den bakre klungan inte hade hunnit passera. Rullade några hundra meter och kollade ständigt bakåt. Inga Finaxcyklister i sikte. Tog en snabb pisspaus samtidigt som jag hade bra koll bakåt så jag inte missar "tåget" om det kommer. Upp på cykeln igen och rullade på i maklig takt. Minutrarna gick och jag insåg att jag hade missat "tåget".
FAN FAN FAN!!!
Nu visste jag att sub 8 i princip var kört. Jag rullade vidare och väntade på att någon med lite fart skulle komma bakifrån. Efter 15-20 minuter kom ett gäng norrmän som höll ok fart. Gissade då på att de höll sub 10-tempo. De visade sig senare vara rätt, då de kom runt på 9.44. Jag låg med i svansen bakom dem. De körde belgisk kedja och jag frågade efter ett tag om det var ok att gå med runt och det var det. Jag höll ihop med norrmännen till Hammarsundet där vi gick in i depå. Jag rullade ut strax innan dem och körde på ganska bra i medvinden. En bit in på sista slingriga biten kom det ikapp ett litet snabbare gäng med några tidigare avhängda Finaxcyklister. Jag hängde med dem sista biten in till Motala och kom in på 8.21. Vid mattälten vid mål stötte jag på de andra och fick höra att de kört på 7.38. Grattis!!!
Totalt var det 26 st på 7.38. Ytterligare 4 klarade sub 8. Sedan var det ett tjugatal som antingen bröt eller kom in över 8 timmar.
/Mattias

måndag, juni 01, 2009

Genrep vätternrundan

Utsikt från Västerbron
Igår var vi ett gäng från happymtb (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1127133) som samlades för att köra en tidig morgontur. Syftet var att få ett pass som liknade vätternrundan.
Hornstull
04.20 skuttade jag ur sängen som en zombie. I med lite frukost och sedan bar det av inåt stan. Mötte upp min namne vid Solna och tog sikte på Hornstull. Klockan 05.30 var vi 10 cyklister, varav 7 st från Finax sub8, som rullade från Hornstull. Först blev det en sväng i vår vackra huvudstad på nästan helt bilfria vägar. Tvärs över Södermalm, vidare längs Skeppsbron, längs med Strandvägen, ut och rundade Kaknästornet, sedan Valhallavägen, Vasastan, Kungsholmen och Alvik
Tranebergsbron
De första milen gick i maklig fart när jag "guidade" klungan genom stan. När vi efter en timme passerade Nockeybron så trappades farten upp och jag fick chans att ligga i klungan och ta igen mig lite. Strax efter Ekerö så körde vi belgisk kedja. Det flöt på riktigt fint. Farten var hög och jämn men inte alltför ansträngande.
Belgisk kedja på Ekerön
Väl framme vid Adelsöfärjan vände vi direkt om och det fina flytet fortsatte. När vi närmade oss Ekerö igen så gick vi över till att köra ett led. Nu var det dags att åka ut på Färingsö. Vi tog ett kort vätskestopp vid ok Skå. Nu började jag känna mig lite sliten och det var inte alltid så bekvämt i klungan. Efter svängen på Färinsgö tog vi sikte på Brommaplan. Några vek av vid Tappström. Strax innan Nockebybron blev jag rejält trött och släppte iväg de andra en bit. De väntade dock snällt in mig och vi var återsamlade och rullade i lugnt tempo sista biten till Brommaplan. Från Hornstull till Brommaplan blev det cirka 16 mil. Sedan var det lite transportsträcka som gjorde att det totalt det blev 18,5 mil
Jag har klurat lite på varför jag tog slut som jag gjorde igår. Det beror nog på en rad samverkande faktorer. Dagen innan körde jag ett distanspass på drygt 10 mil. Sedan efter det var jag inne i stan och cyklade runt och langade dricka åt Magnus på maran. Ganska många timmar i solen med andra ord. Sedan gillar inte min kropp att cykla när det är så varmt som det var igår. Det var 20-21 grader de sista timmarna med strålande sol.
Nu håller jag tummarna för att de sista timmarna på vätternrundan inte blir allt för varma. Då ska det nog kunna gå vägen med sub8. Jag känner mig i bra cykelform. De gemensamma planerna för sub8-satsningen är näst intill klara. Vi kommer att ha ett pisstopp efter ca 80 km, sedan ett stop för vattenpåfylling efter 150 km. Nytt för i år är att vätternrunda-organisationen kommer att ha en vattendepå efter halva distansen för "snabbcyklister". Sista pisstoppet har vi vid 210 km. Den totala stopptiden blir förhoppningsvis på ca 10 minuter. Jag kommer att starta med 2 en-litersflaskor sportdryck och lite vatten i camelback (0,5 liter). Vid 150 km fyller jag upp camelbacken (2 liter) och blandar ny sportdryck i flaskorna. Jag kommer äta 1/4 energikaka var 15-20 minut. För den andra halvan har jag 200 g maxim gel jag kan ta. Ska bli riktigt kul det här!!!
/Mattias