söndag, juli 12, 2009

Triathlondebut

Idag körde jag Väsby-triathlon. Min första tri-tävling kan man säga. Egentligen körde jag Stockholmstriaden 1998, men det är preskriberat. (bild från löpningen längst ned, rålis med Västerbron bakom).
Jag var inte direkt utvilad idag, både sprang och cyklade igår och hade även styrketränat i fredags. Alltså inte så fräscha ben; tanken var att få testa min utrustning och träna växlingar. Hur som helst var jag tvungen att kliva upp 7:15 då starten gick 9:00, surt att gå miste om en sovmorgon. Det tog 30 min att cykla dit, perfekt uppvärmning. I Ipoden snurrade Michael Jackson. Man in the mirror hann jag nog med 4-5 gånger (lite små-autistisk ibland), en favorit kan man säga, och den går nog in på min topp 10 till och med. Kontemplerade härom dagen kring den hysteri med hyllningar etc. av MJ, varför tänkte jag. Hans musik har ju funnits tillgänglig ett bra tag, varför måste "alla" spela den nu? Då slog det mig att det är ju först när någon dör som legendstatusen uppstår, och det är där vi är nu - så fortsätt hylla, lyssna och what ever, det förtjänar kungen av pop.
Nåja, nu var det triathlon det gällde. Kring 40 pers var det i min klass - motionsklassen, som var den enda att tillgå idag. Det var alltså ingen statustävling direkt. Distanserna 750 m, 20 km, 5 km, eller sprint som det heter, skulle avverkas. När starten gick missade jag att sätta igång pulsklockan, sålunda inga mellantider. Det blev ganska trångt och jag fick verkligen känna på hur det kommer bli framöver, det gäller att hålla koll åt alla möjliga håll. Efter bara 100 m kände jag att det var slut på tryck i armarna. Jag hittade då ett par fötter att hänga på och kunde hålla skaplig fart utan att anstränga mig för mycket. Jag tror jag var 14-15:e ur vattnet. Sen var det dags för nya hojjen att bekänna färg. Den gick som tåget och jag cyklade om 7-8 stycken under dom fyra 5 km-varven. Ut på löpningen låg jag sexa och ingen inom synhåll. Benen var rejält tunga nu. Jag lyckades i alla fall komma ifatt en kille och hade visuell kontakt med en till. Slutade 5:a på 1:07, med en löpning på strax under 20 min, jag tror cykeln tog ca 30 min och simmet 16 typ. Jag kan nog kapa 2 min på löp och en 2-3 på sim inom en snar framtid. Cykling är ju den starka sidan och den behöver jag inte fokusera lika mycket på.
Nu vet jag vad jag har att jobba på och hur kroppen och knoppen känns under ett triathlon. Utrustningen funkade kanonbra.
Bilderna nedan är tagna av en funktionär.
// Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar