söndag, februari 19, 2012

210 mil? Är du galen? Sverigetempot 2012

För några veckor sedan bestämde jag mig för att köra Sverigetempot. Det är ett randonnélopp från Riksgränsen i norr till Smygehuk i söder. Varför gör jag detta kan man fråga sig? För att jag kan och vill. Det är en tuff fysisk utmaning. Man får chans att se hela Sverige. Från midnattssolen och all skog i norr till Skånes åkrar i söder. Starten går på morgonen den 26 juni. Maxtiden är satt till 9 dygn. Skulle man ta det lugnt så skulle det betyda 23-24 mil per dygn. Det är ju rätt mycket det med.

Brorsan är också anmäld. Vilket är jäkligt skoj. Vår ambition är att köra ihop hela vägen. Vi har även haft några snack om hur vi ska lägga upp loppet. Det blir körning genom hela första natten och nästkommande dag. Finns det behov så lägger vi in 1-2 powernaps under onsdan. Onsdag kväll planerar vi vara framme i Östersund (94 mil). Där blir det hotellnatt med frukost. Torsdag morgon (7-7.30) kör vi vidare med siktet inställt på Skövde. Det är cirka 70 mil, powernap om det behövs. Det borde betyda att vi är där någon gång efter lunch på fredag. Där finns det logi ordnat av arrangören med Peter Tonér i spetsen. Där blir det mer sömn, 6-8 timmar kanske. Sedan drar vi iväg för slutspurten på cirka 45 mil. Som vi kör i ett svep för att förhoppningsvis anlända Smygehuk mitt på lördag. Låter ju hur enkelt som helst... Nu ska det tränas på ordentligt. Magnus måste få lite mer erfarenhet av att cykla långt och hantera sömnbrist.

Senast Sverigetempot gick var 2009. Då kom 10 cyklister till start. Just nu är det 46 anmälda. Det kommer säkerligen kom in några fler anmälningar. Så loppet har fått ett rejält uppsving. Vilket är kul.

Måste också tipsa om en blogg, Gunnar Ohlanders som ska köra RAAM (race across America) i år. 480 tuffa mil rakt genom USA. Mycket tuffare än så här blir det inte. Jag har fått äran att cykla med Gunnar några gånger. Senast på PBP förra året. Stort lycka till Gunnar!!!

/Mattias

3 kommentarer:

  1. Hej Mattias. Härligt med Sverigetempot, men tyvärr så får jag hoppa över det i år.
    Med 46 anmälda är ju Sverigetempot i år större än solo-RAAM !

    SvaraRadera
  2. Det ska bli riktigt kul att följa. Försök att inte svimma på kontrollerna den här gången. ;)

    SvaraRadera