måndag, juni 21, 2010

En annorlunda tur runt Vättern

I helgen som var så var det Vätternrundan. I höstas anmälde jag mig till Happymtb:s 7.30 grupp (Continental test team). På grund av att min form inte har varit så god som jag velat så valde jag att hoppa av den satsningen. Istället valde jag att köra med ett litet gäng med en betydligt blygsammare målsättning. Vilken var att starta tidigt på fredagskvällen och vara först tillbaks till Motala och även att försöka göra det på under 9 timmar. Vår grupp startade 19.44. Det började med en del vind sida mot. Redan efter 50 minuter hade vi cyklat om alla cyklister och låg bakom ledarbilen. Vi hade fått med oss två passerade cyklister som hjälpte till med dragjobbet. Totalt var vi nu 9 stycken i vår klunga. Neråt Gränna och Jönköping tror jag vinden började mojna lite. Vägen genom Jönköping, som brukar kunna vara lite knixig när man startar senare tider, var nu inget problem när man hade fri sikt framåt hela tiden och inga andra cyklister som behövde passeras. Strax efter Jönköping började några bli slitna så vi drog ner på tempot lite och försökte ge de trötta så mycket vindskydd som möjligt. I Fagerhult tog vi vårt första depåstopp. I med ny sportdryck i flaskorna och tömning av blåsan sedan bar det av igen. Nu hade det också blivit ordentligt mörkt så nu väntade några timmars mörker. Både benen och skallen kändes fräscha och det var rätt mysigt att cruisa fram i juninatten. Några regnstänk gjorde oss sällskap på väg norrut. Alltid lika trevligt... I Boviken, vid cirka 23 mil tog vi vårat nästa depåstopp. Strax innan kände jag mig lite småseg. Så det var ganska skönt att komma av cykeln. Passade på att peta i mig en bulle samt fylla upp flaskorna med mer sportdryck. Sedan bar det av igen. Nu hade mörkret börjat släppa lite och jag kände mig pigg igen. När vi vände av söderut strax innan Hammarsundet så fick vi en glad överraskning i form av vinden snett framifrån. Här kände sig några lite krokiga och valde att ta ett improviserat depåstop vid Hammarsundet. Jag och Mattias (Meb från happymtb) valde att köra vidare. Med cirka tre mil var jag rejält sliten och jag sa upp mig från allt dragjobb längst fram. Så Mattias, som hade varit den som hade dragit mest av hela gruppen, fick sköta den biten ända in i kaklet. Klockan 5.02 rullade vi över mållinjen. Vilket gav tiden 9.18 /Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar